دبستان و پیش دبستانی غیر دولتی حضرت محمد امین(ص)

پایگاه اطلاع رسانی دبستان و پیش دبستانی حضرت محمد امین(ص)

دبستان و پیش دبستانی غیر دولتی حضرت محمد امین(ص)

پایگاه اطلاع رسانی دبستان و پیش دبستانی حضرت محمد امین(ص)

پیوند

 جلسه آموزش خانواده         21/9/90

همانگونه که اولیاء عزیز مستحضرند ،طبق برنامه دبستان دومین جلسه ی آموزش خانواده با محوریت مشاوره و با حضور سرکار خانم زبرجدیان مشاور دبستان تشکیل گردید. جهت مرور مطالب بحث شده و اطلاع عزیزان غایب خلاصه ای از بحث جلسه به استحضار گرانمایگان می رسد.  

احساس امنیت در کودکان      

برای ایجاد احساس امنیت در کودکان لازم است عوامل استرس زا را از محیط پیرامون آنان دور کنیم.عوامل استرس زا خصوصا در دوران مدرسه می تواند ناشی از نوع برخورد آموزگار و والدین نسبت به تکالیف مدرسه باشد.برای آنکه کودکانمان هنگام انجام دادن تکالیف مدرسه دچار اضطراب و نگرانی نشوند باید:

1- تکالیف خودرا در اتاقی آرام ولی بی صدا که حواسشان پرت نشود انجام دهند.چرا که آشفتگی ذهنی باعث تشویش و نگرانی شده و ترسی غالب بر آنها مستولی می شود که تمرکز حواس آنها را مختل می کند.

2-وقتی والدین قصد دارند در یادگیری دروس به کودکان کمک کنند،باید آرام در کنارشان بنشینند وبا صدای ملایم با آنان صحبت کنند، بدین ترتیب آنها مجبور نمی شوند تا بر عامل ترس آور دیگری که همان عصبانیت والدین هنگام اشتباه کردن است،غلبه کنند.

3-راه دیگر آموزش به کودکان مضطرب این است که به آنها کمک کنیم تا ترسهای فلج کننده شان که معمولا از خطاهای هنگام یاد گیری ناشی می شود را فراموش کنند.این خطا ها مثلا در زمان انجام دادن تکالیف مدرسه و یا در بازی های گروهی ممکن است به وجود آیند و باید ازآنها برای آموزش کودک بهره جست.وقتی کودک مرتکب خطایی می شود به جای سرزنش کردن وی سعی کنید از آن خطاها واکنش مثبتی به وجود آورید.مثلا به او بگویید( بهتر است این مساله را بررسی کنیم،و وقتی فهمیدیم مشکل چیست،می توانیم حلش کنیم).

بهتر است والدین روش های زیر را برای کمک به فرزندان خود به کارببندند:

1-برای فرزندان خود وقت کافی در نظر بگیرید و برای او توضیح دهید چرا رفتاری نپذیرفتنی و رفتار دیگر چنین نیست.

2-هنگام سرزنش کودک خود ، رفتار خاص را مورد خطاب قرار دهید نه شخصیت او را مثلا به جای آنکه به او بگویید(امروز پسر خوبی نبودی!...بگویید از این که امروز اتاقت نامرتب بود ناراحت هستم).

3-وقتی کودکی هنگام آموختن درس خود دچار تشویش ونگرانی می شود به او کمک کنید تا مشکل خود را تشخیص داده  و برطرف نماید.او باید والدین را به عنوان یاور و پشتیبان خود باور کند.

4-وقتی اشتباهی صورت می گیرد ، تا جایی که امکان دارد ، برای اصلاح آن وقت کافی بگذارید.زیرا عجله  کودک را نگران می کند.

5-سعی کنید از راه های گوناگون به کودک خود آموزش دهید.برخی کودکان از طریق دیداری-برخی از راه شنیداری و...بهتر می آموزند باید بهترین راه برای آموزش کودک خود را بشناسید.

6-هدف ها و انتظارات خود را برای کودک توضیح دهید.کودکان وقتی کاملا متوجه شوند که چه توقعی از او دارند ، احساس امنیت و آرامش بیشتری می کنند و در انجام کار با دقت بیشتر عمل می کنند.

7-برای ایجاد احساس امنیت در کودکان آن هارا همان گونه که هستند بپذیرید ، تشویق و تحسین به جا و مناسب انجام دهید.

با سپاس از توجه شما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد